O myších a loutkách
O myších a loutkách
premiéra: 23. 5. 2002
režie: Helena Štáchová, Martin Klásek, scéna: Richard Maška
hrají: Spejbl, Hurvínek, Mánička, Teta Kateřina, Žeryk...a myši...a kočky Martin Klásek, Helena Štáchová, Miroslav Polák Richard Maška, Michal Barták, Květa Plachetková, René Hájek, Vlado K.Maric, Alexandr Jannack, Josef Ešpandr, Aleš Horňák, Alena Macháčková, Michaela Stejskalová
Revue, která potěší
Legendární loutky Spejbla a Hurvínka tak nějak máme zafixovány jako nositele rozverných příběhů, co umí rozzářit oči dětí. Ale málokdo již ví o tom, že jednou z dramaturgických linií Divadla S+H jsou večerní představení pro dospěláky. Jak jinak si vysvětlit mizernou návštěvnost, která je většinou provází. Mají dřevění hrdinové co říct i v této akční době? No jéje! Hravost, glosy, fantazie a absurdita situací, do nichž se dostávají, je pro to téměř ideální kombinace.
V představení s názvem O myších a loutkách, určeném právě velkým divákům, je nabídnuta navíc možnost přenesení do fiktivní dimenze toho, co se děje v Divadle S+H, když se nic neděje. Ten malý svět žije přece svým životem, potkávají se v něm známé loutky a provozní zaměstnanci, jiné loutky ožívají, aby si hrály. Loutkoherci probouzí fantazii, řekl bych, neokatě, jen prostým působením loutek na proscéniu, resp. na revuálním jevišťátku. Přirozený zákulisní řád může být popletený (čím více, tím lépe), ale vnějškových efektů se nedočkáme, ba tady se nehraje ani na nostalgii ve vztahu k loutkám, které provázely naše dětství. Je tu však problém: divadlo navštíví nezvaní hosté - myši! Prohryžou kostýmy, avšak Spejbl má geniální nápad: rychle sehnat kočky (samozřejmě dvojsmyslně). A rozjíždí se poutavá "zákulisní" revue, se Spejblem a Hurvínkem se jistě budete příjemně bavit, zvláště když k tomu přispějí i skvělé myší a kočičí výstupy. Myší spartakiáda, kočky jako operní stars, rapující myšák, kouzelník, myší balet a další prokládají vypointované dialogy známých loutek, v nichž se spojuje absurdita běžných situací a humor. Mezi Hurvínkem a Máničkou a mezi Spejblem a paní Kateřinou to musí občas zajiskřit (při skvostné jízdě na rotopedu pod "kondičním" dohledem paní Kateřiny Spejbl jiskří doslova). Zas a znovu dominujícím prvkem je hravost, tedy již se u Spejblů planě nemoralizuje a nefilozofuje, jak jsme toho byli svědky ve výstupech S+H například v televizních pořadech let devadesátých. Výhrady lze snad mít jen k vloženým výstupům lidí ze zákulisí divadla s nějakou tou písní, které sice nahrávají revuálnímu charakteru večera, nicméně retardují plynulý chod toho, kvůli čemu diváci přišli především. Nezbývá než obdivovat mistrovské umění loutkoherců, jejichž techniky a triky odporují normálnímu lidskému chápání. Jen by tohle divadlo rozdávající radost potřebovalo intimnější prostor, než jakým je ratejna bývalého kina Svornost, ale buďme rádi za to, co je. (Zatracení hasiči!)
zdroj: web I-divadlo - autor: -mys- -